Muzeum Historii Katowic Zbiory on-line

MHK/E/788

Nazwa muzeum :
Muzeum Historii Katowic
Nazwa/przedmiot/tytuł :
Ołówek kopiowy
Autor/szkoła :
Kraj/miejscowość/wytwórnia :
Polska, Katowice, Paweł Burchard, dawn. Max.M, Fabryka Stempli-Stempel Fabrik, ul. Pocztowa 10.
Czas powstania :
I poł. XX w. (prawdopodobnie lata 30. XX w)
Materiał, technika :
drewno, wyrób fabryczny
Wymiary :
długośc 17 cm
Nr inwentarza :
MHK/E/788
Stan prawny :
domena publiczna
Opis

Ołówek kopiowy gruby,  lakierowany na kolor żółty, posiada plastikową końcówkę długości 1 cm. Rdzeń ołówka wykonany jest ze ścieralnej glinki (nie podlegającej wypalaniu) nasączonej barwnikiem rozpuszczalnym w wodzie, np. fioletem metylowym – zostawia on ślady odporne na ścieranie gumką. Przyrząd piśmienniczy tego rodzaju wynalazł  w 1857 roku K. Puscher, a niespełna dziesięć lat później (1866 r.) opatentował go Edison Clark. Dokonywano nim zapisów w dokumentach, w których każdy wpis powinien być nieusuwalny i pozostawiać trwały ślad – np. w dokumentach finansowych – w czasach, kiedy nieznany był jeszcze (lub nie dość popularny) długopis, a pióra wieczne nie były dostępne dla wszystkich ze względu na wysoką cenę. Potoczna nazwa „kopiowy” pochodzi stąd, że dokument zapisany takim ołówkiem można było skopiować (uzyskując obraz w lustrzanym odbiciu), dokonywano tego przy użyciu specjalnej wilgotnej bibuły i prasy, finalnie można było zatem przechowywać kopie wysyłanej korespondencji. Zapis ołówkiem kopiowym był jednak wrażliwy na zawilgocenie (barwnik rozmywał się i spływał), było to istotną niedogodnością w porównaniu z ołówkami grafitowymi, jednak z drugiej strony, również zapisy sporządzone zwykłym atramentem były wrażliwe na wilgoć (w XIX i na początku XX wieku nie znano taniego sposobu szybkiego sporządzania trwałych notatek odpornych na zawilgocenie).

Zobacz także

Ponowne wykorzystywanie wizerunków obiektów jest możliwe pod następującymi warunkami:

Fundusze europejskie Logo